Boekenpagina

#1 2009-12-07 13:52

Britt
Lid

gouldamadine nest met dode jongen, eentje nu op sterven, wat te doen??

Hopelijk kan er iemand mij helpen :

we hebben een binnenvolière met een koppel gouldamadine, een mozambiquesijs man, een barmsijs man en een koppel glosters.
de gouldamadines hebben een nest gelegd en we hebben 2 bevruchtte eitjes, die op 4 en 5 december zijn uitgekomen. het eerste jong heb ik op de grond gevonden. direkt terug in nestje gelegd en de ouders zaten geregeld samen of afwisselend in hun nestkastje. 's anderendaags 2e eitje uitgekomen, alles leek perfect ! diezelfde avond, zijn de ouders alle twee uit het nest dus nestcontrole en wat blijkt? 1 jong verdwenen... ik heb het teruggevonden in hun drinkenbakje...verdronken (snik snik) maar de pop zat terug heel de tijd bij het 2e jong.
net thuis en 2e jong ligt op de grond. heb het weer terug in het nestje gelegd maar heeft bekje niet meer open, heft kopje niet meer op, het ligt er zo hulpeloos. maar het ademt nog zachtjes. de man en pop kijken er niet meer naar om, ze kruipen niet meer in het nestje.
Kan ik dit kleine wezentje nog redden????

alvast bedankt,

Britt

#2 2009-12-07 14:06

Re: gouldamadine nest met dode jongen, eentje nu op sterven, wat te doen??

Hallo,

De oudervogels verstoten hun jong blijkbaar. Ik kan je absoluut niet garanderen dat dit jong te redden is, maar je kunt proberen het zelf te voeren (ga hiervooor naar de dierenspeciaalzaak en vraag om informatie hierover. ). Terugleggen bij de ouders heeft blijkbaar absoluut geen zin. Je zult hier echter wel snel bij moeten zijn. Verder moet het jong NU onder een warme lamp gelegd worden, als het jong het koud krijgt zal het zeker doodgaan. Doe het nestkastje van de goulds weg, zodat ze niet nog eens een legsel verknoeien. In het voorjaar weer maar eens proberen dan...

Mvg,

JSM

#3 2009-12-07 14:12

Britt
Lid

ok, de lamp staat erop !! ik vrees dat hij het niet gaat overleven, ademhaling is echt zwakjes.
ik ga direkt naar de dierenspeciaalzaak. ik zou het mezelf niet vergeven als ik niets geprobeerd heb!

bedankt voor de goede raad!

#4 2009-12-07 14:14

Veel succes,
JSM

#5 2009-12-07 21:26

Is het nog gelukt met de gould?

#6 2009-12-07 23:59

Britt
Lid

Voorlopig nog in leven! Ligt al heel de tijd onder de warmtelamp en ben handvoer gaan halen en om de 2 uur geef ik een 8-tal druppels eten. Ze houdt haar bekje goed open als ze honger heeft. Ik ben echt benieuwd. Wel nog een plan bedenken om tijdens de werkuren elke 2 u eten te kunnen geven.
Weet jij of de warmtelamp heel de nacht op mag blijven? En hoe lang ik handvoer moet blijven geven en met dezelfde frequentie?
Bedankt voor de hulp he!!

#7 2009-12-08 08:32

Hallo,

Allereerst wil ik je feliciteren met het feit dat het gelukt is bij de gould (hem in leven houden)!
Zorg er voor dat je 's ochtends voor je weggaat, 's middags in de pauze, 's avonds voor het eten en nog één keer voor het slapen gaan het vogeltje zowiezo te eten geeft.

Let op : de krop van het vogeltje moet leeg zijn als je het gaat voeren! Dit is heel belangrijk, omdat er
anders kropverzuring kan ontstaan! Het 'oude' voer in de krop word dan hard, en daarin gaan bacteriën groeien die dodelijk voor je vogel kunnen zijn.

Mijn advies : 4 maal daags minimaal. Je vogeltje mag best wat honger hebben als je het te eten geeft. In de natuur krijgt een vogel ook niet in één keer een volle krop, en word het beetje bij beetje gevoerd. Als je dus regelmatig (op vaste tijden) voert, zal je vogel daar niet aan dood gaan.

Verder : laat de warmtelamp er in ieder geval de eerste 2 weken 24 uur per dag op de vogel staan. Zorg er wel voor dat het vogeltje kan kruipen (zet hem in een behoorlijke doos, met keukenpapier op de bodem).
Als het vogeltje het dan te warm vind onder de lamp, zal hij er een eindje vandaag gaan zitten (als dat kan).

Als je vogel ouder geworden is, kun je deze in ieder geval niet zomaar in de buitenvoliere zetten. Een jonge gould is erg gevoelig voor koude. Als hij dus vanuit een warme omgeving naar een koude omgeving word gebracht, zal hij waarschijnlijk doodgaan. Het is belangrijk dat de vogel eerst de jeugdrui doorloopt (dat is op een leeftijd van 6 tot 8 weken).

Ik weet overigens niet of je een gouldamadine tam kunt maken, maar zoals je nu bezig bent, zal hij later zeker niet meer bang van je zijn.

Veel succes met alles!

Mvg,

JSM

ps. een paar fotootjes zou leuk zijn!

Laatst bewerkt door goeiejasper (2009-12-08 09:07)

#8 2009-12-08 09:37

Britt
Lid

hey goedemorgen,

onze "niño" heeft de nacht goed doorgebracht, en vanmorgen om 7u terug voeding gegeven, hij piepte voor de eerste keer ! smile
ik mag seffens zelfs even overhuis van mijn baas om hem eten te gaan geven!
ik heb de lamp inderdaad aangelaten. ah, dus een schoendoos met keukenrol mag ipv cocos nestmateriaal?
misschien een domme vraag maar, hoe zie ik dat de krop leeg is? ik ben echt een leek hierin, ik had niet de intensie om te kweken, en dacht dat de natuur zijn gang ging gaan op de goede manier dan, maar mijn dierenliefde is zo groot dat ik alles wil doen om deze kleine jongen erdoor te krijgen en wil dan natuurlijk ook dat hij geen kropverzuring krijgt ! alle tips zijn dus meer dan welkom en ik heb al veel van je geleerd dank je wel!

ps, ik zal wat foto's trekken hoor wink

groetjes,

Britt

#9 2009-12-08 10:17

Hallo,

De krop zit heel eenvoudig recht onder het bekje. Je kunt hier voorzichtig aan voelen om te weten of deze vol of leeg is. Als je op de tijden voert, die ik gezegd heb, hoef je niet per sé te voelen aan de krop. Met enkele uren tussentijd is (als het goed is) de krop leeg.

Mvg,
JSm

#10 2009-12-08 10:19

Ja, een schoenendoos etc. is een goed idee. Toch moet je er wel voor zorgen dat de vogel in geen geval er uit kan! stel dat hij begint te fladderen en op de grond valt, dan ben je de vogel alsnog kwijt, zou zonde zijn toch!

Mvg,

JSM

#11 2009-12-08 21:00

Britt
Lid

Als ik de jongen eten geef, zwelt dat niet recht onder de snavel maar achteraan in de hals precies. Daar waar een rode lijn loopt. Is dat normaal? Hij heeft wel honger hoor, ik hou me aan de uren die jij gezegd hebt en daar kan hij precies goed met leven!
Ps: hoe zet ik de foto's hier op? Ik ben namelijk nieuw op dit forum ook.
Dank u!

Britt

#12 2009-12-08 21:34

Hallo,

Ik heb dat niet duidelijk genoeg gezegd. Maar het zit inderdaad niet pal onder de snavel, je kunt beter zeggen dat het voor z'n lichaam uitsteekt. Bij een gould zal dit niet enorm groot zijn!

Mvg,
JSM

#13 2009-12-08 21:35

Om afbeeldingen te plaatsen, kijk onder het berichtenscherm (waar je wat intypt), daar staat ' afbeelding plaatsen' .

#14 2009-12-09 09:07

Hallo Britt,

Je bent nu een eindje op weg geholpen met je jonge gouldamadine. Ik
ga er van uit dat je het probleem dat ontstaan is de volgende broedperiode wilt voorkomen.
Ik heb gisteren even gezocht, en dit is de site die je van pas kan komen : http://www.voliere.info/dgw/
Daarop staat een heleboel informatie, ook over dit probleem (jongen uit nest werpen).

Mvg,

JSM

#15 2009-12-09 11:43

Britt
Lid

goeiemorgen,

oh dank je wel !! dat ga ik zeker allemaal eens grondig doornemen!
voorlopig is hij nog steeds in leven maar ik heb al gehoord dat dit een straatje zonder einde is, maar ik doe toch mijn best en ik blijf dat doen. ik hoop alleen dat hij niets mankeert en ik de voeding en de lamp allemaal juist doe, want hijis ocharme 3x uit zijn nestje gegooid door de ouders dus hij heeft al wat meegemakt he. zie hierbij ook enkele foto's (als ik ze erop krijg, anders geef je e mail adres even, dan stuur ik ze u persoonlijk door)

nogmaals hartelijk bedankt he!!

ps: de ideale temperatuur van zo'n klein gouldje onder de lamp, is die bepaald? ik heb de temperatuurmeter eronder gehouden op de hoogte dat de jongen ligt, en daar geeft hij 25 graden aan.

groetjes,

Britt

#16 2009-12-09 11:56

Hallo,
Is goed! Dit is echter geen straatje zonder einde, je hebt er alleen wel even tijd voor nodig. Als de gould zo'n 2 á 3 weken oud is, zal hij beginnen zelfstandig te eten. De temperatuur is goed zo, zorg er voor dat dat de eerste weken zo blijft. Als de gould goed in de veren gaat zitten, hoeft het niet meer zo warm te zijn. Het is wel aan te raden om het zo'n 15 graden te houden, omdat hij nu gewend is om heel warm te zitten. Deze temperatuur kun je langzaam afbouwen, zodat hij op den duur op 10 graden kan leven. Ik heb zelf ook goulds, deze zitten dag en nacht in een overdekte, tochtvrije buitenvoliere.
Mijn emailadres is jasper_moerdijk@hotmail.com

Mvg,

JSM

Bulletin Board voettekst