Boekenpagina

#1 2017-07-28 11:49

Frank4666
Lid

pyrrhura kweek

Hee Hallo,

Ik zal me kort voorstellen:  MIjn naam is Frank, 50 jaar en woon in de buurt van Hoorn.
IK ben dit jaar weer begonnen met het houden en kweken van een aantal vogels waaronder een Koppel Pyrrhura Molinea Hypoxantha.

Dit Koppel : een man van 2015 en een pop van 2011 hebben tot nu voor 2 nesten gezorgd, welleiswaar kleine nesten.
Het eerste nest 5 eieren waarvan er uiteindelijk 3 zijn uitgekomen. Het tweede nest 4 eieren waarna er 3 zijn uigekomen, het verschil in grootte tussen de kuikens was dermate groot waardoor de kleinste niet of nagenoeg geen voer kreeg omdat de oudere jongen het opaten. ( tenminste dat is mijn mening ). Het jongste kuiken overleed hieraan.

Ik vroeg me af hoeveel eieren en jongen normaal gesproken gehaald wordt per nest?
Verder heb ik het nestblok in de voliere hangen met een zijschuif kan ik makkelijk nestcontrole uitvoeren, dit doe ik niet vaak want ik begreep dat pyrrhuras's van rust houden.
Enkele dagen geleden heb ik de jongen geringd en net als bij het vorige nest ging dit gepaard nmet een agressief vrouwtje dat maar niet van de jongen af wil gaan. 
Ik heb een handschoen in de nestblok laten zakken , hier bijt het vrouwtje zich aan vast waarmee ik dan gemakkelijk de pop kan verwijderen en vervolgens de jongen kan ringen.  Ik heb nog nooit meegemaakt dat een vogel zo agressief is ! Zelfs nadat ze geringd waren en het nestblok was terug gehangen viel het vrouwtje me aan en beet in mijn schouder.
Is dit normal gedrag bij pyrrhura's ?

Ik heb wat advies nodig m.b.t. kweekkooien; ik wil namelijk het nestblok aan de buitenkant gaan hangen, maar als de pop op de eieren zit of op de jongen zit kan de pop natuurlijk makkelijk via de klep uit de blok met alle gevolgen van dien. De kweekkooien staan in een tuinhuis , dus echt wegvliegen kunnen ze  niet, maatr het geeft een hoop stress voor de vogels als ik ze moet vangen bij iedere nestcontrole.
Ik vraag me af hoe andere kwekers hiermee omgaan.

Bulletin Board voettekst