Boekenpagina

#1 2009-04-27 15:35

geslachtsverschil bij valkparkieten

ik heb foto's gemaakt van m'n valkparkieten gemaakt maar ik kan ze op de 1 of andere manier hier niet plaatsen.
ik heb ze gekocht als wildkleur koppel maar ik heb weinig ervaring met valken dus ik zou het graag zeker willen weten.
mijn email is : jarnobakker2@hotmail.com
als iemand verstand van valken heeft , laat dan  aub wat horen ik wil namelijk heel graag met ze kweken.
alvast bedankt

#2 2009-04-27 20:50

Re: geslachtsverschil bij valkparkieten

hallo jarno het geslachtsverschil bij valkparkieten kun je op twee manieren doen
1 door observatie daar de man heel mooi zingt en de pop niet.
2 door naar de wangen te kijken in jouw geval is het helemaal niet moeilijk de man heeft oranje wangen en een geel masker
de pop heeft dat ook maar gereduseerd dus meer grijs in het masker en veel minder oranje in het masker
veel succes verder
groeten wink

#3 2009-04-28 13:09

Adri
Administrator

Bij wildkleur valkparkieten is de gemakkelijkste methode het verschil in kleur van de onderzijde van de staart. De onderkant van de onderste staartveren is bij mannen egaal van kleur, meestal donkergrijs. Bij poppen is er duidelijk een geel-grijs visgraat (dwarsgestreept) motief zichtbaar.

#4 2009-04-28 18:50

dat is nou het probleem de 1 heeft dat wel, maar de ander heeft dat ook maar lang niet zo duidelijk.
kan ik je een foto toesturen?

#5 2009-04-28 23:40

Paula
Lid

Adri schreef:

Bij wildkleur valkparkieten is de gemakkelijkste methode het verschil in kleur van de onderzijde van de staart. De onderkant van de onderste staartveren is bij mannen egaal van kleur, meestal donkergrijs. Bij poppen is er duidelijk een geel-grijs visgraat (dwarsgestreept) motief zichtbaar.

En vanaf welke leeftijd kun je dit verschil eigenlijk zien?
Zie je dit ook als de vogels nog jong zijn, net uitgevlogen zijn?

#6 2009-04-29 21:36

Adri
Administrator

Nee, dit geldt voor vogels die op kleur (volwassen) zijn.

#7 2009-04-30 01:44

Paula
Lid

Is er verschil te zien bij jonge valkparkieten die net uit het blok komen? Of is het dan een kwestie van afwachten of het een man of pop is?

#8 2009-04-30 08:34

voor zover ik weet kun je dat dat pas na een jaar met zekerheid zeggen .
ik had een koppel gekocht(dacht ik).
maar na 5 maanden begonnen ze te ruien en bleken het dus 2 jonge mannen te zijn.
(dit zijn de parkieten van dit onderwerp)

#9 2010-12-12 18:38

christian
Lid

Hallo hoe kan ik het verschil zien tussen opaline geparelde witkopvalkparkieten ?Het koppel is man witkop x pop opaline witkopgepareld alvast bedankt

Bulletin Board voettekst